tirsdag den 4. oktober 2011

hva skal du lave i weekenden??

Det var det spørgsmål en kær kollega stillede mig en fredag før min fri weekend.  Mit svar blev hurtigt slynget ud. at jeg havde ingen planer  han mener åbenbart at jeg altid laver kager og bagværk... Det ved jeg virkelig ikke hvor han har det fra.   Men han spurgte om jeg havde prøvet at lave verdens bedste brød og det havde jeg ikke men det lød da spændende.
Jeg prøvede at overbevise ham om at det brød havde jeg ikke tid og overskud til at prøve...
meeeen min nysgerrighed var vist for stor for jeg gik direkte hjem for at prøve den nye opskrift.



Manden havde spurgt efter hønsesalat,skinkesalat og tunsalat så det fik han da til brødet. Det hele hjemmelavet selv mayo´en :)
Det er et lækkert brød dejlig luftigt, sprød skorpe. lækkert :)

625g hvedemel
5dl. vand
2 tsk salt
en lille klump gær på størrelse med en ært.

bland det hele og lad det stå overdækket med et klæde i 12-14 timer ved stuetemperatur.

når de 12-14 timer er gået skal man varme sin ovn op til 250grader sammen med en gryde der kan tåle varmen dvs. ingen plastik håndtag. når ovnen er varm nok tages gryden ud. hæld forsigtigt dejen ned i gryden uden at brænde fingrene.
kom hurtigt gryden ind i ovnen med låg på.
lad brødet bage med låg i 30 min. derefter tages låget af og det bages yderligere 15 min. tag brødet ud af gryden. vend gryden på hoved så brødet selv kommer ud. husk det er meget varmt.
lad det stå ca 15-20 min inden det bliver serveret.

2 kommentarer:

  1. Kan man ikke lave det uden de der store huller i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo det kan man vil godt lad være med at sætte dejen til hævning.

      Slet