onsdag den 8. januar 2014

Kanelsnegle

 
 
 
Jeg har besluttet mig for at gennemgå alle mine gamle billeder og se om der er noget jeg kan bruge her på bloggen.
Det er jo ikke alle opskrifter og billeder der har fundet deres vej til bloggen endnu.
Fandt dog lige dette billede i dag, af kanelsnegle og det skal i da ikke snydes for.
 
 
     
 
 
 
 
25g. gær
100g. smør
1/4 l. sødmælk
1 æg
1/2 tsk. salt
1 tsk. stødt kardemomme
1/2 dl. sukker
ca. 750g. hvedemel
 
Fyld
150g. smør
100g.sukker
2 spsk. kanel
 
 
Start med at lune mælken sammen med smøren, det gøres bedst i en lille gryde eller kasserolle og mærk med en finger i mælken hvor varmt det er.
         
når mælken er lun kommes den i en skål sammen med gæren.
jeg bruger min rører maskine så skal gæren røres helt ud i mælken.
så kommes sukkeret, salt og kardemomme i sammen med ægget.
 
nu er det bare melet der mangler og man kan sagtens komme 500g mel i med det samme.
når melet er kørt helt ud kommes der lidt mere mel i til dejen ikke klistre mere..
 
måske skal du bruge lidt mere mel eller lidt mindre det komme helt and på stivelsen i melet.
 
lad dejen hvile til du er færdig med fyldet.
 
fyld
 bland sukker, kanel og smør i en skål.
evt. brug en røremaskine.
 
rul dejen ud til en stor rektangel til dejen ca. er 5mm. tyk.
 
smør forsigtigt fyldet på dejen jeg bruger en spatel men måske er det nemmere for dig med en dejskraber eller en ske måske noget helt andet.
 
Når fyldet er kommet på rulles dejen sammen fra den ene side over til den modsatte side.
skær stykker på ca.1 cm. tykkelse ud af rullen jeg fik 30 stk. ud af denne portion.
 
kom stykkerne på en bradepande med bagepapir og lad dem hæve i 1 time.
bages ved 200´ i 15 min.
 
God fornøjelse
 
 
 
derefter


Ingen kommentarer:

Send en kommentar