tirsdag den 11. oktober 2011

Rugklapper




Jeg lavede disse uden opskrift så håber jeg kan forklare hvordan jeg gjorde for de er super gode.

1/2 tsk tørgær
2tsk sukker
1tsk salt
1l lunkent vand.
ca. 2 dl kærner (jeg brugte en 3-kornsblanding.)
2dl rug mel

hvedemel for resten.

det hele blandes undtagen hvedemelet.
hvedemelen kommes i til sidst dejen skal ligne en meget vandet grød.
lad dejen stå i 12 timer ved stuetemperatur. med klæde over.
---------------

når der er gået 12 timer  ser det ikke ud til den er hævet særlig meget og det er helt ok.
tænd ovnen på 175 grader.

kom ca. 2 dl hvedemel i dejen (en af gangen.!) dejen må ikke blive for fast.
altså stadig lidt flydende.

kom olie hen over dejen og brug fingrende til at tage en klump dej op og lav en kugle af det. så godt man kan det er stadig flydende så der skal arbejdes hurtigt.
læg bollerne ved siden af hinanden med ca 2 cm imellem (de flyder sammen.)
drys evt. lidt hørfrø over.
-------------

bages i 20 min.

Så er der frokost :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar