lørdag den 19. maj 2012

Tomat/chili brød


Her er min udgave af tomat brød :)


Opskrift :

10 g. Gær
5 dl. vand
1 spsk. salt 4 tsk tomat puré (med top)
2 dl. grahamsmel
2dl. rugmel
6 dl. hvedemel
4 spsk. ketchup
1/2 tsk. chili pulver.


Fremgangs måden er nem og lige til.

find din røremaskine frem og kom gæren i sammen med lunken vand.
rør gæren ud i vandet. når dette er gjort, kommes puréen, chili, ketchup og salt i.


Dernæst kommes grahamsmel og rugmel i.


start med at komme halvdelen af hvedemelen i skålen og for den rørt dejen godt i gennem ca. 10 min derefter kommes resten af melen i og dejen er stadig våd. men det er helt ok.


dejen skal stå og hvile ved stue temp. i 8-12 timer


Tænd ovnen på 200* og kom en gryde uden låg, ind i ovnen når du tænder den.

- Det skal selvfølgelig være en gryde der kan tåle det uden plastik håndtag.

Jeg bruger selv en stor gryde med låg...

når ovnen er 200 * tages gryden ud (HUSK DEN ER VARM!!)


drys dejen med lidt mel og hæld dejen ned i den varme gryde, brug evt en dejskraber til hjælp.


kom gryden hurtigt ind i ovnen med låg på i 45 min.

derefter tages låget af og brødet bages yderligere 15 min.



hæld brødet forsigtigt ud af gryden og lad det køle ned i 20 min. på en rist:)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar