søndag den 3. marts 2013

Dekorative Brunkager




 Brunkager er en fast julesmåkage her i huset.
Jeg bager gerne 2-3 gange i julen,
 da jeg har en kæreste der er rigtig kage glad der der kan snilt gå to dage så er der spist en kagedåse fyldt med småkager...

Så her plejer jeg faktisk at starte ugen før December med 5 forskellige julesmåkager og bager så igen i midten af December.

Det skal dog siges at jeg med glæde giver lidt ud af disse kager så vi ikke brænder inde med dem:)


'
 250g. Sirup (lys)
125g. brun farin
125g. smør
2tsk. potaske
1spsk. vand
2tsk. stødt nillike
1tsk. stødt kardemomme
1tsk. stødt kanel
ca. 500g. hvedemel


kom sirup,smør og brun farin op i en kasserolle og smelt det.
imens tages potasken og i en lille skål eller et glas og opløses i vandet.

find en skål frem og kom krydderierne op i sammen med det smeltede sirup,brun farin og smør.
rør det rundt sammen med den opløste potaske. kom melet i lidt af gangen.

pak dejen ind og lad den hvile i køleskabet til dagen efter.
tag dejen ud fra køleskabet 30 min. før udrulning.
dejen er meget hård til at starte med.

Rul dejen ud ca. 2mm. tykkelse og brug en ønsket udstikker

bages ved 200* i ca. 5 min

jeg har dekoreret mine med royal icing, sukkerkugler og spiseligt glimmer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar