mandag den 6. januar 2014

choko kys




                                                        

Disse lækre Choko kys
lavede jeg sidste år og de blev simpelthen så lækre, luftige og fyldt med chokolade.
 
opskriften er simpel
 
50g. chokolade (jeg brugte mørk)
                      2 æggehvider                               
                     100g sukker                             
     ½ tsk. eddike            
 
Start med at smelte chokoladen i et vandbad..
eller i microovnen bare husk at hold godt øje med temperaturen.  
 
når chokoladen er smeltet skal den køles let af. tag den af varmen så den er klar til brug.
 
kom æggehviderne i en skål, jeg bruger røremaskine det er så dejlig let men, elpisker eller alm. piskeris kan sagtens bruges.
kom så halvdelen af sukkeret i skålen sammen med eddiken og pisk til massen er meget fast.
ca. 5 min... selvfølgelig går der længere tid hvis det bliver pisket i hånden.
når massen er blevet fast kommes resten af sukkeret i og der piskes til massen danner toppe... og kan sidde fast på piskeriset uden at falde af men, det er dog også vigtigt at sukkeret er opløst og massen er blank.
 
når massen er klar vendes den let afkølede chokolade i men, husk at hvis du vil have det hvide mønster og de brune striber skal man kun vende et par gange.
 
tag en ske og en bradepande med bagepapir på og lav dine choko kys som du har lyst til de skal se ud.
de bages ved 185´ i 10 min så slukkes ovnen og de bliver stående i ovnen 5min mere.
 
mine choko kys har jeg pyntet med lidt tørret revet appelsinskal som står godt til det søde i kysset .               
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar