søndag den 3. marts 2013

Solbær syltetøj



Jeg må indrømme at jeg har tit plukket solbær men de er aldrig blevet til andet en smootie sammen med en masse andet frugt.
Nu fik jeg endelig taget mig sammen til at lave syltetøj af det og jeg er en af dem der er fan af solbærsyltetøj. Jeg blev glædelig overrasket for det smager faktisk bedre... Den er dog ikke så sød som den man køber, det kan man jo selv lave om på..


250g. Solbær (godt skyllet)
1/2dl. Vand
130g. Sukker
1/2-1tsk. Rød melatin

Kog solbær, sukker og vand, til sukkeret er opløst. Tag en ske af syltetøjet op på en lille tallerken og lad det køle lidt af og smag om det er sødt nok. Det kan væksle da bærne kan være sødere og måske sure.... Når du synes den er god nok kommes melaminen i og røres rundt. Lad det koge i et par min. Sluk for varmen og lad den stå lidt før den hældes på glas med atamon.

2 kommentarer:

  1. Jeg laver tit solbær syltetøj. I stedet for vand kommer jeg jamaica rom i. Det giver det hele en eksotisk pift :) alkoholen forsvinder under kogning, så du bliver ikke fuld af marmeladen:)

    SvarSlet
  2. Ja det er også en go ting engang imellem men er nu ret vild med en original solbærsylt... :) minder om min barndom :)

    SvarSlet